FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott22/02/2019

Köra skoter innan man fått hem sitt förarbevis

Hejsan, har en kompis som just tagit skoterkort teorin och väntar bara nu på kortet. Hans instruktör sa att det bara är att köra på medans han väntar på sitt kort. Men vad skulle kunna hända om polisen stannar honom och han inte har kortet men är legitimerad?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Efter man har klarat av provet så ska utbildaren genast rapportera detta till Transportstyrelsen. Transportstyrelsen skickar då ut en ansökningsblankett och ett inbetalningskort för förarbeviset. När ansökan och betalning har kommit in tillverkar de ett förarbevis som skickas tillbaka.

Som instruktören sagt så kan din vän köra så snart han har blivit godkänd på kunskapsprovet även om han inte fått sitt kort än (bara utbildaren ringt och rapporterat detta). Dock måste han ha en giltig legitimation med sig när han kör. Efter två månader fungerar inte det längre utan då måste han ha sitt förarbevis när han kör.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Anja BartholdssonRådgivare