FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott08/02/2019

Köra mot rött och återkallelse av körkort

Hej jag har kört mot rött av misstag jag hade inte avsikt att göra det jag visste polisen låg bakom mig men vej ej vad som hände mig jag gjorde detta misstaget undrar om vad kommer hända med min körkort? Jag är taxiförare men jag blev av med körkortet 2017-05 också. Kan det påverkar det som hände idag också?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tyvärr spelar det ingen roll om du haft för avsikt att köra mot rött eller inte. Det är likväl en trafikförseelse som kan ge skäl för återkallelse av ditt körkort [5 kap. 3 § KörkL]. Om överträdelsen ses som mindre allvarlig kan Transportstyrelsen välja att bara utfärda en varning om det av särskilda skäl kan anses vara en tillräcklig åtgärd. Då kollar de på omständigheterna som förelegat när du körde mot rött. Eventuellt kan de finna att en varning räcker, men med tanke på att du tidigare gjort dig skyldig till trafikförseelser kan det skapa skäl för att inte enbart varna dig utan istället återkalla ditt körkort [5 kap. 9 § KörkL]. Hur bedömningen exakt kommer gå till kan jag inte gå närmre in på då det är Transportstyrelsen som sköter det.

Om ditt körkort återkallas

Om ditt körkort återkallas kommer det bestämmas en viss tid då du inte kan ta körkort igen, en s.k spärrtid. Spärrtiden kan vara från en månad upp till tre år, beroende på hur allvarligt brottet anses ha varit. Om spärrtiden bestämts till mindre än ett års tid behöver du inte ta om ditt körkort utan ett nytt utfärdas. Om du däremot nyligen tagit körkort och är på prövotid, och ditt körkort nu blev återkallat under prövotiden måste du ta om körkortet. Det innebär att du måste söka om körkortstillstånd, göra om riskettan och risktvåan samt uppkörning och teoriprovet. När det är sex månader kvar av spärrtiden kan du söka om körkortstillstånd [5 kap. 14 § KörkL].

Min slutgiltiga bedömning

Utefter den information du givit mig och utefter den information jag presenterat för dig gör jag bedömningen att Transportstyrelsen antingen kan återkalla ditt körkort eller enbart ge dig en varning om de anser att det räcker. Om de skulle besluta att återkalla ditt körkort gäller olika regler för personer som precis tagit körkort och för personer som haft körkort en lite längre tid. Om du precis tagit körkort och var under prövotid måste du söka om körkortstillstånd, göra om uppkörning, riskettan, risktvåan och teoriprovet. Om du inte var under prövotid och spärrtiden för ditt körkort är kortare än ett år, behöver du inte ta om körkortet utan ett nytt utfärdas direkt efter spärrtiden. Motsatsvis gäller att om spärrtiden är längre än ett år måste du ta om körkortet.

Hoppas du fick svar på din fråga. Hör gärna av dig om du undrar något mer!

Med vänlig hälsning,

Matilda HetlesaetherRådgivare