Köra med utländskt körkort när svenska körkortet indragits?

Mitt körkort blev indraget idag. Kan jag ta körkort i mitt hemland och fortsätta köra i Sverige?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Körkort från andra länder gäller i vissa fall även i Sverige. Ett utländskt körkort gäller dock inte i Sverige om du har ett svenskt körkort som blivit omhändertaget eller återkallat. Det innebär att även om du tar körkort i ditt hemland så går det alltså inte att använda i Sverige under tiden du enligt svensk reglering inte har tillåtelse att köra.

Svaret är alltså nej, du måste tyvärr vänta på att spärrtiden (tiden körkortet är indraget) löper ut som beror på grunden till varför körkortet blev indraget.

Hoppas det här var svar på din fråga och hör gärna av dig igen om det uppkommer fler funderingar!

Sara HillRådgivare