FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott12/07/2018

Köra bil utan körkort är brottsligt

Vad händer om man kör bil utan körkort. Hur lång tid måste man vänta för att börja att ta ett körkort

Lawline svarar

Hej!

Om du kör bil utan körkort gör du dig skyldig till olovlig körning (3 § lag om straff för vissa trafikbrott). Konsekvensen av det är att du kan få böter samt bli av med ditt körkort.

Om du inte har haft en körkort tidigare kan du ta ett från och med att du är 18 år. Om du har haft ett körkort, men blivit av med det, bestämmer Transportstyrelsen en spärrtid på ditt körkort. Tiden börjar gälla från den dag Polisen omhändertog ditt körkort. Tiden anges i månader från 1 till 36 månader.

Hoppas du fick svar på din fråga och tack för att du vänder dig till Lawline!

Sara HillRådgivare