FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott11/06/2018

Köra bil utan körkort

hej!

om man inte är tidigare dömd. men man har x antal olovliga körningar och till sist en grov olovlig körning. (inte varit påverkad eller varit vårdslös). enda kruxet har varit då att ja inte har körkort men angav att jag har utländsk kort vilket inte är sant. vad kan påföljderna blir? är inte svensk medborgare men har bott i sverige i 13 år och har en son i sverige och min mor.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Enligt svensk lag måste du ha ett giltigt körkort för att få köra bil. Kravet på körkort syftar till att upprätthålla en hög trafiksäkerhet och undvika skador i trafiken.

Då det framgår i din fråga att du inte har körkort anses du inte vara behörig att köra bil. Eftersom du kört bil trots att du inte har körkort har du gjort dig skyldig till olovlig körning, trafikbrottslagen (TBL) 3§. Eftersom du tidigare gjort dig skyldig till ett antal olovliga körningar kommer du sannolikt dömas för grov olovlig körning. Enligt TBL 3§ är påföljderna för grov olovlig körning fängelse i högst sex månader.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Elin ForsbergRådgivare