FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott07/04/2017

Köra bil utan körkort

Hur mycket böter ska man betala? Hur länge får man inte körprova om jag kör bil utan körkort? På första gången.

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

Att köra bil utan körkort är en brottslig handling som kallas olovlig körning, vilket du hittar i 3 § Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott. Denna anger att om någon uppsåtligen för körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad att föra sådant fordon, dömes för olovlig körning till böter.

Vad gäller spärrtiden på körkortet så är det Transportstyrelsen som ska hantera den delen. I 3 kap. 2 § körkortslagen föreskrivs vem som kan få körkortstillstånd. Om det blir så att du nekas körkortstillstånd kommer en spärrtid att gälla, hur lång den skulle vara i ditt fall kan jag dock inte svara på eftersom man får göra en bedömning utifrån omständigheterna. Då du ansöker om körkortstillstånd så kommer Transportstyrelsen att göra ett lämplighetsprov rörande dig och dina personliga förhållanden huruvida du bedöms kunna vara lämplig förare för ett körkortspliktigt fordon. Spärrtiden varierar från en månad till tre år enligt 3 kap. 9 § körkortslagen. Utan att veta mer om de specifika förhållandena vid händelsen är det dock svårt att besvara säga vilken bedömning Transportstyrelsen kommer att göra.

Hoppas att detta var till hjälp.

Vänliga hälsningar

Stina JanssonRådgivare