FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott05/02/2018

Köra bil på inhägnat område/privat mark

Vad kan man göra i ett inhägnat område utöver att köra utan körkort?

När det gäller privat mark undrar jag om den omfattas trafikreglerna eller om man kan göra nästan vad man vill? Ex bestämma egen hastighet, köra fordon utan skatt/försäkring etc...

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Inhägnat område
Huvudregeln är att det krävs körkort för att köra motorfordon enligt 2 kap 1 § körkortslagen men undantag finns, exempelvis det du nämnde om att köra utan körkort inom ett inhägnat område enligt 2 kap 10 § körkortslagen. De undantag som finns inom inhägnat område regleras också i 1 kap. 2 § trafikförordningen där den hänvisar till bl.a. 3 kap 14 § som innebär att man ska anpassa hastigheten till vad trafiksäkerheten kräver. Detta gäller alltså inte på inhägnat område. Däremot gäller bl.a. 3 kap 15 § 9-14 punkterna, att man ska hålla en låg hastighet vid exempelvis halt väglag så att köra hur fort man vill gäller alltså inte hur som helst men däremot finns det inga exakta hastigheter som man behöver hålla. Man kan dock bli dömd för exempelvis rattfylleri även på inhägnat område.

Att notera är dock att inhägnat område tolkas snävt, d.v.s. det är ett begränsat antal områden som räknas som inhägnat, exempelvis så har en parkering med stängsel runt och en bom för att komma in inte ansetts vara inhägnat område. Det är bl.a. oklart huruvida vägar kan finnas inom ett inhägnat område enligt en kommentar till 1 kap 2 § trafikförordningen.

Privat mark
På privat mark gäller i princip samma regler som ute på allmän väg d.v.s. du kan dömas för diverse trafikbrott då undantagen för körkort i 2 kap. 10 § körkortslagen samt undantagen i trafikförordningen 1 kap. 2 § endast gäller på inhägnat område. Blir du tagen på privat mark kan du alltså dömas för vårdslöshet i trafik, olovlig körning, rattfylleri o.s.v enligt 1-4 § trafikbrottslagen.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Marcus KarlssonRådgivare