Köpt möbler av företag som gått upp i rök

Har beställt möbelgrupp i juli. Lovades att få dem i höst. Har väntat 3 månader,hört inget. Försökte öppna hemsidan. Går inte öppna, telefonen avstängd och när vi åkte till firman var lokalen tom, dörren låst. På dörren lapp:"lediga lokaler". Har betalat handpenning 3500kr ( papper finns). Kan jag göra något att få pengarna tillbaka?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga och för att du vänder dig till Lawline.</p><p>Som jag tolkar din beskrivning kan det här röra sig om två scenarior. Det ena är att du har blivit bedragen, det vill säga att företaget har lurat dig på pengar. Det andra är att företaget har gått i konkurs.

Huruvida det är en fråga om bedrägeri eller konkurs kan jag inte svara på.

Mitt råd är att du hör av dig till Bolagsverket för att höra ifall företaget har gått i konkurs eller inte. Om så vore fallet, regleras din fordran på dem genom förmånsrättslagen. I och med att skulderna är större än tillgångarna i en konkurs kan man inte räkna med att få tillbaka hela sin fordran, och därför finns det en turordningslista i förmånsrättslagen. De som ska få betalt först är till exempel de borgenärer som innehar panträtt och de som har rätt till lön.

Din fordran på bolaget är en så kallad oprioriterad fordran och rätt till betalning finns när alla de andra har fått betalt, om det finns några pengar kvar. Du kan tyvärr inte räkna med utdelning i konkursen på grund av att du är konsument.

Ifall det istället kan vara frågan om bedrägeri bör detta anmälas till polisen. Brottet kan då polisanmälas via telefon 114 14 eller genom att besöka en polisstation.

Jag hoppas jag har kunnat vara till en hjälp.

Vänligen,

Azalea SafaeiRådgivare