Köps bostadsrätt inom familjen för anskaffnings- eller marknadsvärdet?

Pappa köpte en bostadsrätt med avsikt att jag ska hyra den i andra hand och för att kompensera mig vad min bror fått. Jag har betalat alla avgift och räntor, har investerat i bla tvättmaskin och diskmaskin. Jag har nu fått ett arv och kan köpa min bostad efter 7 år i andra hand. Pappa har gott ställt. Ska jag betala pappas inköpspris eller marknadsvärdet på lägenheten?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ingen lag som reglerar vilket värde lägenheter köps för utan detta är upp till köparen och säljaren då råder avtalsfrihet. Därav av kan du och din pappa själva komma överrens om vilket pris ni ska se till, beroende på hur bostadsmarknaden ser ut borde det vara mer lönsamt för dig om du får köpa lägenheten för anskaffningsvärdet. Detta eftersom du dessutom betalat hyran själv under dessa år och investerat i lägenheten med vitvaror som du nämner.

Det finns lite olika sätt att tolka vad du skrivit ovan om att han köpte lägenheten för att kompensera dig. Om din bror har fått något som är av stort värde kan detta komma att anses som ett förskott på arvet. Detta innebär att vid din pappas bortgång så kommer värdet av gåvan din bror redan fått att räknas av från det arv som tillfaller honom efter din pappa gått bort. Om detta är fallet så kanske ni istället till exempel komma överens om att du får lägenheten som förskott beroende på skillnaden i värdena på gåvorna, 6:1 ärvdabalken.

Men det är som sagt upp till dig och din pappa helt och håller att bestämma vad du ska betala för lägenheten. Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jessica SarhedeRådgivare