Köpeavtal som näringsidkare

Hej,

Ska starta en webshop och undrar hur jag ska gå tillväga med köpvillkoren. Kan jag skriva de själv - med inspiration från andra webshoppars villkor, eller bör jag köpa ett avtal? Om jag ska köpa ett avtal, guida mig gärna till bäst lämpade företag/site.

Tack,

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Ett avtal har inga formkrav eller innehållskrav utan enligt avtalsfriheten som råder i Sverige kan man avtala om i princip vad man vill, med vissa undantag. Man kan t.ex. inte avtala om saker som är så omoraliska att de inte förtjänar rättsordningens skydd (följer av principen pactum turpe).

Ett köpeavtal är alltid bra att ha, både som köpare och som säljare. Det ger trygghet mellan parterna då de båda vet vad som förväntas av dem själva men också vad de kan kräva av sin motpart. Du kan absolut skriva ditt avtal själv med inspiration från andra avtal men för att du ska få med alla bitar som är bra att reglera skulle jag tipsa dig om att ta hjälp. Det kan vara så att du ska sälja saker som kräver vissa formaliteter och som omfattas av specialregler.

Du kan vända dig till info@lawline.se om du är intresserad av vidare hjälp från Lawline.

Hoppas du har fått svar på din fråga,

Mvh,

Cornelia NajafiRådgivare