Köparen har inte betalat, har jag tillräckligt med bevis för att driva detta juridiskt?

Sålt en husvagn med muntlig pris samt med ett vittne. kvitto på försäljning där köparen skrivit under att han köpt husvagnen samt ett foto på hans körkort men ej betalat in pengarna. Räcker det för att juridisk driva in pengarna

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Regler om bevisning och om processen i domstol finner du i Rättegångsbalken (RB).

Ett krav på betalning kan tas upp till prövning i tingsrätten genom att du väcker en fullgörelsetalan (13 kap. 1 § RB). En förutsättning för fullgörelsetalan är dock att datumet för när betalningen skulle ha skett har passerat.
Om domstolen bifaller din talan, det vill säga dömer till din fördel, så förpliktas köparen av husvagnen att betala det avtalade priset till dig. Det som är bra med en fullgörelsetalan är att om du vinner tvisten så utgör domen en exekutionstitel. Det innebär att du kan få hjälp av Kronofogden att driva in skulden om det är så att köparen ändå inte betalar. Du kan läsa mer om hur du går tillväga med en stämningsansökan här.

Om det räcker för att kunna driva in pengarna genom en juridisk process är svårt att säga med ett rakt svar eftersom en sådan bedömning görs av domstolen i varje enskilt fall (35 kap.1 § RB).
Du behöver kunna bevisa att köpet har skett och att köparen inte har betalat ännu. Eftersom du har ett skriftligt kvitto som är underskrivet av köparen och ett vittne som kan styrka det pris ni avtalat, så är det sannolikt att en domstol skulle anse att du har bra med bevisning som talar till din fördel. Mycket hänger dock på vad köparen har för bevisning och vilken anledning han uppger som grund till varför han inte har betalat. Så länge köparen inte kan visa upp något bevis som styrker att han redan har betalat eller att köpet aldrig har skett så anser jag att du har goda chanser att driva igenom detta juridiskt.

Eftersom en domstolsprocess är både tidskrävande och kostsam så rekommenderar jag dig dock att försöka driva in pengarna själv först och främst, det finns trots allt en risk att man kan förlora tvisten, därför bör du överväga om det skulle vara värt besväret innan du bestämmer dig för att väcka talan.

Jag hoppas du har fått hjälp med din fråga!

Vänliga hälsningar,

Lisette Andersson OlssonRådgivare