Köpa ut sambo från bostadsrätt

hej! jag och min sambo ska gå ifrån varandra och jag ska då köpa ut henne ur bostadsrätten. ska man räkna med mäklararvode eller inte?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline.

Eftersom ni inte varit gifta men bott ihop betyder det att ni var sambos och sambolagen blir således tillämplig enligt 1 § sambolagen. Ett samboförhållande upphör bl.a. när samborna flyttar isär enligt 2 § sambolagen och då ska på begäran av någon av samborna en bodelning göras. Vid en bodelning så fördelas samboegendomen mellan samborna, se 8 § sambolagen. Samboegendomen som ska fördelas utgörs av den gemensamma bostaden (köpt för gemensamt bruk) och det gemensamma bohaget (möbler etc.), detta enligt 3–6 §§ sambolagen. Bodelningen kan framställas senast ett år efter att samboförhållandet upphörde och behöver endast göras om någon av samborna begär det.

Eftersom du ska köpa ut din sambo från bostadsrätten gäller detta: Du tar över huset genom själva bodelningen, och inte genom en försäljning. Om utköpet sker i samband med en bodelning medför utköpet ingen skatteskyldighet eftersom förvärv genom bodelning bestämts som skattefria.

För att räkna ut hur mycket du måste lösa ut din sambo med måste ni värdera bostadsrätten. Detta gör man med fördel genom att ta hjälp av en mäklare som anger vad bostadsrätten har för marknadsvärde och det är marknadsvärdet som utgör försäljningspriset. Renoveringar får läggas till på försäljningspriset och mäklarkostnaden ska dras av. Om det har skett en vinst på bostadsrätten ska 22 % reavinstskatt dras av från summan (den är dock endast fiktiv eftersom det inte sker en försäljning utan i det här fallet en bodelning). Därefter delas summan i två delar och du ersätter din sambo för hans/hennes del av huset.

Så som svar på din fråga ska alltså mäklarkostnaderna dras av från försäljningspriset. Lättast är att kontakta en mäklare som kan hjälpa er med detta.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Amanda AlwallRådgivare