Köpa och äga bil utan körkort

Får man köpa och äga en bil fast man inte har körkort?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

När du köper en bil måste du skrivas in som ägare av denna i vägtrafikregistret hos transportstyrelsen. Huruvida du har körkort och rent faktiskt får lov att köra bilen utgör inget villkor för att du ska kunna skrivas in som ägare av bilen. Så länge du är myndig bör du alltså i regel kunna köpa och äga bilen, oavsett om du har körkort eller inte.

Om personen i fråga inte har körkort för att den är under 18 år, uppstår dock problem. Detsamma kan exempelvis gälla om personen har en förvaltare förordnad på sig. För att kunna ingå bindande avtal såsom ett köpeavtal av en bil, eller senare sälja bilen, krävs nämligen att du har rättshandlingsförmåga, vilket en omyndig person i regel inte har.

Går du in och läser transportstyrelsens information ges det ovan nämnda också uttryck för (länk: http://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Agarbyte/). Är köparen underårig måste båda föräldrarna godkänna ägarbytet. Barn kan alltså inte ensamma stå som registrerade ägare till fordon som de inte har förarbevis eller körkort för (vilket de först kan få när de blivit 18 och myndiga). Om vårdnadshavarna däremot registreras tillsammans med barnet så försvinner de automatiskt när fyller 18 år eller skaffar körkort/förarbevis till fordonet. Allt det här framgår även av lag (2001:558 om vägtrafikregister).

Anledningen till att möjligheten att äga en bil är begränsad har alltså inte med om personen får köra bilen eller inte att göra. Grunden ligger i att den som står som ägare blir skyldig att betala trafikförsäkring, fordonsskatt, fordonsavgifter, parkeringsanmärkningar etc. En sådan skyldighet ska inte kunna påföras ett barn, ex för att föräldrarna själva ska slippa betala. Samtidigt måste ju staten också försäkras om att någon betalar, vilket ett barn i regel inte kan.

Så som sagt; så länge du är myndig får du lov att köpa och äga en bil, trots att du inte har körkort.

Med vänliga hälsningar

Franziska BrüggemannRådgivare