Köpa in sig en en lägenhet med sin sambo

Hej. Jag har blivit sambo. Flyttat in i hans hus som han är ägare för. Nu har vi diskuterat att jag ska bli hälften ägare o skriva sambo avtal.

Han har lån o betalar en viss summa varje månad. Ska det räknas ifrån marknadsvärdet vi kan säga 1 miljon. Ska jag betala ifrån 800.000 upp till det. Jag funderar på vad som är mest fördelaktigt för mig. Betala han hälften av , vadå? Eller ska vi dela på lånen och jag ska ta lån på 200.000 och är det delat på två.?

Jag blir inte klok på vilket sätt som är bäst?

Vi delar på räkningarna som el, tv och dagstidning . Bilar och telefon står vi var för sig för.

Mvh Annelie Eriksson

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är vanligt att göra en värdering av huset och att den som ska köpa in sig betalar halva det värdet till den som redan äger huset och där med blir en lika delägare i huset. Man behöver inte vara lika delägare i huset utan stället köpa in sig för en annan andel. Anta att marknadsvärdet är 1 000 000 skulle det i så fall innebära att du betalar 500 000 till din sambo och blir lika delägare. Vissa vill istället utgå från taxeringsvärdet. Vilket värde ni utgår från måste ni avgöra själva. Oavsett är principen den samma, dvs ni bestämmer ett värde som ni ska utgå ifrån och sedan hur stor del av huset du ska köpa in dig i och sedan räknar ni ut hur mycket du ska betala.

Om du inte vill betala insatsen kontant kan du ta ett lån eller så kan ni tala med er bank och be dem att utöka det nuvarande lånet och skriva det på er båda. Hur ni gör med lånen påverkar bara vem som blir betalningskyld för vad. Det är också något ni bör tala med er bank om, så kan de berätta vilka möjligheter de erbjuder.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare