FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt29/09/2018

Köpa hus som utländsk medborgare

Min syster har Amerikansk medborgarskap och vill köpa hus i Sverige. Hur ska hon göra?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att köpa hus i Sverige är medborgarskap inte nödvändigt, det görs ingen skillnad på svenska och utländska medborgare. Det som krävs är att din syster har rättshandlingsförmåga, dvs. är myndig och kan handla för egen räkning.

Observera dock att om din syster ska köpa en fastighet och söka lagfart på denna så behöver hon legitimera sig för Lantmäteriet för att bevisa att hon är myndig. Det räcker med att bifoga en kopia av pass eller personbevis till ansökan. Utöver detta gäller helt vanliga regler för fastighetsköp.

Jag hoppas detta besvarade din fråga! Är det något annat du undrar över så är du varmt välkommen att ställa en ny fråga.

Lawline RådgivareRådgivare