FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet23/11/2017

Köpa fastighet i Sverige som utländsk medborgare

Hej!

jag har en kinesisk vän som vill köpa svensk hus i min närhet. Kan han göra det? Hur ska han göra det?

Tack så mycket på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Mitt korta svar på din fråga är: Ja, det kan din vän göra!
Det finns nämligen inget krav på svenskt medborgarskap vid köp av fastighet i Sverige.

Observera däremot att det som skiljer en svensk och utländsk medborgare åt är att Lantmäteriet inte har tillgång till personuppgifter för utländska medborgare. Det betyder att när din vän ska ansöka om lagfart hos Lantmäteriet och bli registrerad som ägare på fastigheten, behöver ett bevis bifogas på att han/hon är myndig. Beviset kan tillexempel vara en kopia av pass eller ett personbevis från myndighet i det land där din vän bor.

Hoppas detta gav svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Melina TrydegårdRådgivare