FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt31/12/2016

Köp och förtäring av lättöl

Får vem som helst (även under arton år) köpa och förtära lättöl/lättdryck? Och kan en kassör neka en att köpa om man inte kan legitimera sig även fast butiken inte framhäver att det är någon åldersgräns på varan?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

Regler om försäljning av alkoholhaltiga drycker finns i alkohollagen. I 3 kap. 7 § finns ett förbud mot försäljning av alkoholdrycker till personer under 20 år. Av 1 kap. 5 § framgår att med alkoholdryck förstås en dryck med högre alkoholhalt än 2,25 volymprocent. Drycker med en lägre alkoholhalt än 2,25% får alltså säljas till personer under 18 år då detta inte omfattas av förbudet.

Sedan är det upp till butiken om de väljer att inte sälja lättöl/lättdryck till personer under 18 år. Det finns inget krav på att butiken t.ex. skriftligt ska framhäva att en åldergräns tillämpas vid köp av varan. En kassör kan alltså neka en person försäljning om denne inte vill/kan legitimera sig.

Hoppas detta svarade på dina frågor.

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare