Köp av bostadsrätt - gåva eller köp. Delningsprincipen.

Hej!

Jag och min pojkvän planerar att köpa en lägenhet som min pojkväns farbror och pappa ärvt efter sin mor som gått bort. Det är tänkt att vi köper 50% var av lägenheten. Vi har fått ett fast pris på 2 000 000 som är under marknadsvärdet. Min pojkvän har inga syskon. Finns det några problem med detta? Kan detta genomföras som ett vanligt köp bara eller ses något av det som en gåva?

Mvh

Linnéa

Lawline svarar

Hej

Tack för att Du vänder Dig till Lawline!

Vid bostadsrättsköp kan överlåtelsen i vissa fall anses vara av blandat fång, dvs. där en viss del anses som gåva och en annan del som försäljning. I Ert fall har Ni köpt bostadsrätten till ett vederlag som understiger marknadsvärdet, i den mån har det funnits en viss gåvoavsikt. Här gäller delningsprincipen. Detta innebär att förhållandet mellan försäljningspriset och marknadsvärdet reglerar vilken procentuell andel av bostadsrätten som anses vara såld. Det kan räknas på följande sätt: Försäljningspriset / marknadspriset = % av bostadsrätten som är såld. Resterande % av bostadsrätten anses vara överlåten genom gåva. Gåvan ska inte deklareras.

Om Ni köper en bostadsrätt av Din pojkväns pappa och farbror för 2 000 000 kr men likadana lägenheter i området sålts för omkring 2 600 000, innebär det att Ni har köpt bostadsrätten till ett pris under marknadsvärdet. Med anledning av relationen mellan Din pojkvän och säljarna är det sannolikt att de haft en gåvoavsikt. 2 000 000 / 2 600 000 = 77% av bostadsrätten anses vara såld och 23 % anses vara en gåva.

Hoppas Du fick svar på Din fråga!

Mvh

Ahmet ErcinRådgivare