Köp av bostad under skuldsaneringstid

Hej! Undrar hur kan jag ta bort min skuldsanering ? För att jag behöve köpa en 3 :a och jag kan inte för att jag har en pågående skuldsanering . Eller hur länge den ska stå kvar, jag fick beslut 2016 november och ficka betala i tre år. Så vilket ska jag räkna finns det inga möjligheter att jag kan köpa en lägenhet även vi både har bra inkomst fast jag har en skuldsanering.

Lawline svarar

Hejsan!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Betalningsplan efter beslut om skuldsanering
Enligt 34 § 1 st. skuldsaneringslagen ska betalningsplanen för en skuldsanering vara fem år, om det inte finns beaktansvärda skäl att bestämma en kortare tid. Grunden för en skuldsanering är alltså fem år och betalningsplanen börjar löpa från beslutet om skuldsanering, för din del i november 2016.

De eventuella nya skulderna som du kan dra på dig i samband med lån till bostad ingår inte i skuldsaneringen och måste därför betalas helt och hållet. Det kan då t ex dras av från lönen (enligt 7 kap. 4 § utsökningsbalken), genom så kallad löneutmätning, och det kan då bli svårt att klara resterande tiden av skuldsaneringen. Borgenärerna kan då kräva att skuldsaneringen upphör, och man är då tillbaka med sin grundskuld.

Frågor och funderingar kring skuldsanering
Om du behöver råd och hjälp före, under eller efter skuldsaneringen kan du vända dig till en budget- och skuldrådgivare i din kommun, eller så kan du kontakta Kronofogdemyndigheten för mer information. Om det sker en förändring av din ekonomi under skuldsaneringen är det också viktigt att du kontaktar Kronofogdemyndigheten, eftersom det då finns en möjlighet att de ändrar beslutet. Om du t ex får det bättre ställt kan borgenärerna vilja ha mer, eller så vill du kanske själv betala av mer. Om man får det sämre ekonomiskt kan det resultera i att man kanske inte kan betala den summan som gäller enligt betalningsplanen. Då kan man själv ansöka om att få skuldsaneringen ändrad, så att månadsbeloppet inte är lika högt.

Kontakta Kronofogdemyndigheten för mer information om din skuldsaneringslängd samt frågor kring köp av bostad under skuldsaneringstid:

https://www.kronofogden.se/Ringa.html

Hoppas att svaret var till din hjälp!
Med vänlig hälsning,

Emilia HallbergRådgivare