FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal04/02/2021

köp av andel av hus

Hej,

min mamma har precis blivit änka och kommer få det tufft ekonomiskt.

Husets värde är ca 12 000 000kr

Jag vill gärna köpa in mig i 10% av huset för att hon ska få loss pengar att leva för.

Hur går man tillväga?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Vad gällande detta bör det vara som sådant att lättast är om ni upprättar ett köpeavtal mellan dig och din mor, där 10 % av huset köps av dig för vilken summa ni än kommer överens om. Lättast är nog bara att ladda ned köpeavtal för fastighet på nätet och fylla i de lämpliga uppgifterna. Registrering vid fastighetsköp bör genomföras för er egen skull och bör inskrivas i avtalet att detta inte heller ska utgöra förskott på arv. Detta är något som även bör skrivas in i ett testamente (din mors testamente) för att undvika att de ska utgöra förskott på arv.

Hoppas att de var svar på din fråga!

Oscar RudénRådgivare