Kontrollavgift vid två synliga p-skivor

Jag har fått kontrollavgift från Q-park eftersom jag hade två synliga p-skivor i vindrutan. En liten som var instucken i övre vänstra hörnet och som jag inte såg då solskärmen var nerfälld. Den stod på kl 11. Den andra p-skivan la jag på instrumentbrädan och satte den på kl 12.

På denna parkering gäller att man får stå 2 timmar med p-skiva.

Kontrollavgiften skrevs ut kl 12.16, då var båda p-skivorna giltiga.

Jag har förstått att man inte får ha två p-skivor i vindrutan samtidigt eftersom det då skulle kunna gå att stå längre än den giltiga tiden. Dock var båda p-skivorna giltiga vid tidpunkten då kontrollavgiften skrevs ut.

Kan Q-park verkligen ha rätt att ta ut kontrollavgift för detta?

Det innebär att de förutsätter att jag kommer att bryta mot regeln att parkera i mer än två timmar.

Alltså, har de rätt att ta ut avgiften för en "överträdelse" som ännu inte har inräffat?

Jag har överklagat men fått avslag på det.

Mvh,

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som du skriver i din fråga är det normala att det endast är tillåtet att ha en synlig parkeringsskiva vid tidsbegränsad parkering eftersom det annars inte är möjligt för kontrollanten att veta ankomsttiden. När man parkerar med två synliga parkeringsskivor anses därför ingen av parkeringsskivorna vara giltig. Att de båda parkeringsskivorna visar olika ankomsttider men ligger inom ramen för den tillåtna parkeringstiden spelar alltså ingen roll. Q-park förutsätter därför inte att du kommer överträda den tillåtna parkeringstiden, utan det är omständigheten att det finns två synliga parkeringsskivor som gör att kontrollavgiften utfärdas.

Att Q-park utfärdar kontrollavgift vid fler än en synlig p-skiva framgår även av punkt 39 i listan över de överträdelsepunkter som noteras av Q-parks parkeringsvakter (se här).

Vänligen,

Sofia EdvardssonRådgivare