Kontrollavgift vid kortare parkering

Jag har fått en påminnelse från Hojab. De påstår att jag parkerat i en stad i Norrland. Under de 1½ minut de påstår jag parkerat var jag hemma I min hemstad, I Götaland, 100 mil från platsen de påstår. De vill inte stryka kontrollavgiften.

Nu har de skickat en ny påminnelse, för samma adress, men I min stad.

Kan man lita på parkeringsvakter ?

Får de redigera sina anmärkningar, när de gjort fel?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår från att inte bara du, utan också din bil, var i Götaland. Om du bestrider kontrollavgiften åligger det parkeringsbolaget att styrka att den är riktig. Var din bil inte på platsen kommer detta av naturliga skäl att bli svårt. Var det däremot bara en enklare miss på ortnamnet och att du faktiskt stod felparkerad blir det desto lättare, om de t.ex registrerat att bilen stått parkerad utan giltig biljett. Det finns inga lagreglerad tid för hur lång tid en bil kan stå still innan en p-vakt kan utfärda en kontrollavgift. Ofta väntar de några minuter för att föraren ska hinna köpa en p-biljett (och man kan naturligtvis inte få en bot under tiden man går för att köpa en biljett), men det finns ingen minimitid för hur kort en parkering kan vara.

Huruvida man kan lita på parkeringsvakter är ingen fråga som lyfts under juristutbildningen, och jag behöver därför lämna den utan svar. Jag hoppas att du har överseende med detta.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare