FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott13/07/2016

Kontrollavgift vid avsaknad av parkeringstillstånd

Jag har fått en kontrollavgift för att jag ej har p-tillstånd synligt på min egna förhyrda parkering som jag betalar månadsvis för. I avtalet med hyresvärden nämns ingenting om p-tillstånd eller liknande, dock så skyltas det om detta vid infarten till parkeringen. Varken parkeringsbolaget eller hyresvärden har dock informerat mig om något p-tillstånd. Är kontrollavgiften rättsligt giltig då?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Enligt "lagen om kontrollavgift vid olovlig parkering" som gäller vid parkering på privat mark får en kontrollavgift tas ut av markägaren om ett fordon olovligen parkerar där enligt 1 kap. 1 §. Enligt 3 § får avgiften bara tas ut om parkeringsvillkoren tydligt har tillkännagetts genom skyltning på platsen. Du säger att villkoren finns på en skylt vid infarten vilket betyder att du är medveten om att tillstånd ska finnas synligt på bilen. Dock betalar du ju för platsen, men för att det ska vara en tillåten parkering krävs även att skylten syns på bilen.

Min slutsats av din angivna information är att du behöver betala kontrollavgiften.

Om du har fler frågor är du välkommen att vända dig till någon av våra betaltjänster!

Vänliga hälsningar,

Greta ApelmanRådgivare