FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt17/07/2018

Kontaktförbud vid misshandel och olaga hot

Om jag blir misshandlad av sambons bror och efter att anmälan är gjord ringer hennes far till mina föräldrar och mordhotar både dem och mig, kan det ses som övergrepp i rättsak på något vis ? Det skall nämnas att broderns kompis nästan slog ihäl mig för 2 år sedan. Är bekräftat ett rättegångsdatum för det. Det var då hoten började ta riktig fart. Undrar om det finns fog för besöksförbud ? Och hur man går tillväga, 2 misshandel och ständiga hot i 4 år känns som att det kan hända något nu när brodern är anmäld. Mvh

Lawline svarar

Hej,

Jag förstår att det här är oerhört påfrestande och självklart ska det inte få lov att fortsätta så.

Har dem gjort sig skyldig till brott?
Utifrån dem omständigheterna kan först sägas att det finns minst tre personer som gjort sig skyldiga till brottsliga gärningar genom att tillfoga dig kroppsskada och hota dig om brottslig gärning så som mord (misshandel 3 kap 5 § brottsbalken, olaga hot 4 kap. 5 § brottsbalken).

Vad gäller vid flera gärningsmän?
Dessa personer är dock tre egna rättssubjekt. Dem står alltså endast ansvariga för de gärningar dem själva utfört. Sambons broder hålls därför ansvarig för misshandel och olaga hot. Sambons broders kompis för misshandel. Sambons broders far för olaga hot.

Övergrepp i rättssak
Hoten kan precis som du säger även anses utgöra övergrepp i rättssak om dessa syftar till att hindra ditt deltagande i rättegång (17 kap. 10 § brottsbalk). Övergrepp i rättssak är ett grövre brott än olaga hot med strängare straff.

Kontaktförbud
Som ovan konstaterats har utan tvekan allvarliga brott begåtts av dessa personer. Ett kontaktförbud kan utfärdas om det på grund av särskilda omständigheter finns en klar och konkret risk för att den mot vilken förbudet avses gälla kommer att begå brott mot dig.

Vid bedömningen läggs stor vikt vid om personen gjort sig skyldig till liknande brott tidigare. Exempelvis sambons broder har redan misshandlat dig en gång, förutsatt att det är anmält till polisen kan det vara en stark grund för att utfärda kontaktförbud.

Att det rör sig om hot och misshandel talar starkt för att kontaktförbud utfärdas för sambons broder. Om fadern inte tidigare gjort sig skyldig till något liknande brott (som i vart fall inte anmälts eller nått polisen) talar det mot att kontaktförbud utfärdas.

Det är oftast åklagare som prövar om skäl för kontaktförbud finns samt fattar beslutet efter anmälan (7 § lag om kontaktförbud). Åklagarens beslut kan överklagas till tingsrätten av både den som ska skyddas av förbudet och av den som förbudet gäller för (14 § lag om kontaktförbud).

Sammanfattningsvis råder jag dig att söka om kontaktförbud för både brodern och fadern. Avseende brodern ser jag starka skäl för att sådant utfärdas. Du vänder dig till din lokala polis eller åklagarmyndighet och förklarar situationen.

Hoppas jag i alla fall kunde peka dig i rätt riktning och att du fick svar på din fråga. Det är som sagt polis och åklagare som kan hjälpa dig vid denna tidpunkt. Önskar dig all lycka till!

Sara HillRådgivare