FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt20/10/2021

Kontaktförbud trots gemensamma barn?

Jag har barn tsm med mitt ex, han hr knappt vart delaktig jag har ensam vårdnad. Han har alltid olika anledningar till att inte ta ansvar för sin son men har skyllt allt på mig under åren till de att jag tänkt att de är ja som krånglar osv, trots att sov sagt att ja gjort mer än vad ja behöver. Han är manipulativ. Nubbar ja brutit med honom men han hör av sig en gång i veckan o tjatar eller tvingar mig att berätta åter o åter igen att det är slut fast att jag vart väldigt tydlig att den enda kontakten vi ska ha är gällande barnet. Men han hör av sig om allt annat än barnet, ignorerar jag ger han sig inte, svarar jag nej det är slut hör han av sig efter en vecka igen. Vad kan ja göra?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du känner dig trakasserad av ditt barns pappa, så hindrar faktumet att ni har ert barn gemensamt inte dig från att ansöka om ett kontaktförbud. Regler om kontaktförbud återfinns i lag om kontaktförbud. Ett sådant förbud får meddelas om det finns risk för att personen med kontaktförbud annars skulle begå brott, förfölja eller annars allvarligt trakassera den som förbudet ämnar att skydda. Att han kontaktar dig mycket och regelbundet mot din vilja kan bedömas vara trakasserier beroende på hur du upplever situationen.

Kontaktförbud får alltså meddelas oavsett om parterna har gemensamma barn, men det får inte förhindra föräldrar från att umgås med sina barn. För att lösa detta kan man få hjälp via socialtjänsten för att lösa kommunikationen er emellan.

För att undvika att starta en process med ansökningar och dylikt för att upprätta ett kontaktförbud (vilket kan vara påfrestande), så är en alternativ lösning att försöka förmedla till ditt barns pappa att han måste sluta höra av sig om andra angelägenheter än barnet, för att du annars måste ansöka om kontaktförbud, vilket kommer komplicera kontakten mellan honom och sitt barn.

Känner du dig så pass besvärad att du vill anmäla honom för ofredande (4 kap. 7 § brottsbalken), så kan du göra detta genom att upprätta en anmälan till polismyndigheten.

Har du ytterligare frågor är du välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Linn GustafssonRådgivare