FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt14/02/2015

Kontaktförbud

Hej

Jag har fått kontakt förbjud mot mitt ex

Hon har anmält mig för olga hot misshandel och frihetsbrövning.

Det är så att vi är formellt gifta enligt våra traditioner och religion . Vi har tjafsat en heldel i tre år och allt pga hennes familj inte gillar mig och de pressar henne att lämna mig . De har hotat henne flera gånger att de ska lämna henne om hon flyttar hem till mig.

Det är så att hon säger att hon älskar mig fortfarande osv trotts att hon har ansökt om kontakts förbjud . Men hon kontaktar nig ändå på Facebook och vi är forfarande vänner där. Jag förstår inte om hon är rädd och inte villha kontakt med mig vf skriver hon till mig?

Min fråga är har jag begått brott om jag inte tar bort henne på Vän listan?

För att hon skriver på sin sida där jag får hennes aviseringar.begår jag brott om jag svarar?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline.

Jag har inte hela er historia när jag besvarar frågan men jag hoppas att jag ändå kan hjälpa dig.

Enligt 1 § lagen (1988:688) om kontaktförbud så innebär det kontaktförbudet att du inte får göra något i syfte att få kontakt med henne. Du får alltså inte göra något försök att börja prata med henne på facebook. Att svara på hennes meddelande borde inte heller falla in under rekvisitet "ta kontakt med personen". Det kan vara bra att fråga någon som har haft hand om ditt ärende för att vara säker på hur du kan agera.

Syftet med att ha ett kontaktförbud verkar inte längre vara uppfyllt eftersom att den skyddade kontaktat dig. Därför kan det vara så att kontaktförbudet nu bör upphävas, det är dock svårt att avgöra utan de övriga omstädnigheterna i fallet.

Genom att ha kvar henne som vän på facebook har du inte initierat någon kontakt och således har du inte brutit mot kontaktförbudet.

Hoppas att det gav svar på din fundering. Skriv gärna en ny fråga om det är något som fortfarande är oklart.

Lawline Rådgivare