FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott06/12/2015

Kontaktas bilägaren om man kört rattfull?

Blev tagen för grov rallfylla för två dagar sen. Körde då min pappas bil. Min fråga är om polisen kommer till att kontakta honom så han får veta detta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga och tack för att du vänder dig till oss på Lawline.

Jag vill börja med att berätta att vi som svarar på frågor här på Lawline är juriststudenter, inte poliser eller polisstudenter. Det är därför svårt för oss att uttala oss om exakt hur polisen bedriver sitt praktiska arbete när de utreder brott.

Jag skulle kunna tänka mig att polisen kontaktar bilägaren om föraren av bilen inte är bilägaren själv när någon ertappas för rattfylleri. Detta eftersom bilen varit inblandad i ett brott och polisen säkert vill försäkra sig om att bilen inte stulits. Detta är endast mina egna spekulationer.

Du kan alltid vända dig till polisen själv och fråga hur de går till när dom utreder rattfylleri, om dom kontaktar bilägaren när det är någon annan än bilägaren som kört bilen vid brottstillfället, så kanske de kan svara på din fråga.

Har du fler frågor är du alltid välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare