Kontakta en häktad anhörig

Vem kan jag konakta för att få kontakt med min son som har suttit häktad i 7månader .Mwh En ledsen mamma!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Kontakt med någon i fängelse kan ske via både telefon och brev. Vad gäller häktade, kan dessa också kontaktas förutsatt att de inte har restriktioner. Restriktioner kan innebära att brev till och från din son granskas av åklagaren i syfte att bevis eller utredningen inte skall påverkas genom din sons kontakt med omvärlden.

Din son måste beviljas ett tillstånd för att ta emot besök, alla sådana besök måste bokas i förväg av dig. Du kan läsa mer om vad som gäller för besök och permissioner under rådande Covid-pandemi här.

Oklart vart din son sitter häktad?

Det framgår inte av din fråga huruvida du vet vart din son sitter häktad. I den mån du inte vet på vilket häkte han sitter så kan du ändå skicka ett brev genom att:

Skriva namn och personnummer (om du kan det) på kuvertet med brevet du vill skicka. Personummer kan behöver då flera kan ha samma namn. Lägg kuvertet i ett annat, yttre, kuvert och skicka det till: Kriminalvården Journalarkivet 601 80 Norrköping Brevet kommer därefter skickas vidare till din son, i annat fall kommer brevet återvända till dig.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Ibrahim HalwachiRådgivare