Konsumenttvist

Under april 2018 lades nytt parkettgolv in i min lägenhet, i december började jag upptäcka sprickor i golvet vilket ledde till att jag reklamerade skada till leverantören. Efter det plockade jag bort mattor mm och gjorde en förteckning som slutade på drygt 80-talet sprickor och 20-talet resningar. Leverantören skickade en besiktningsman som påstod att inomhusklimatet var extremt. Lägenheten ligger i ett lägenhetskomplex med 250 lägenheter vid Musikhögskolan i Stockholm, i samtliga lägenheter finns parkettgolv såvitt känt utan sprickor och resningar i den omfattning som mitt golv har. Under maj månad 2018 lade min granne, samma väderstreck, våningsplan, ventilation etc som min lägenhet in ett golv, också det utan sprickor. Den golvläggare som lagt grannens golv har inspekterat mitt golv och menar att det utan tvekan är fabrikationsfel. Ärendet ligger hos ARN fn. Även om ARNs beslut är till min fördel så kan ju leverantören avstå från ersätta mig. Vad gör jag då?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En konsument som inte får rättelse efter att ha anmärkt på en vara eller en tjänst kan vända sig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Nämndens beslut har formen av en rekommendation till parterna att lösa tvisten på ett visst sätt. Om en part inte följer nämndens beslut kan den andra parten föra saken till domstol. Om du vinner målet i tingsrätten, och domen inte överklagas, får du en s.k. exekutionstitel. Med en sådan exekutionstitel kan du få hjälp av Kronofogdemyndigheten att driva in skulden med.

Det första steget i en domstolsprocess är att upprätta en korrekt stämningsansökan. Det är ett relativt komplicerat moment i svensk rättsordning. Jag råder dig därför att i sådant fall vända dig till en juristbyrå. Du är välkommen att höra av dig till info@lawline.se om du behöver mer hjälp i ärendet.

I många fall kan tvisten lösas genom att juristbyrån hör av sig till motparten och meddelar att en stämningsansökan kommer att skickas in till tingsrätten om motparten inte betalar. Många företag tycker inte att det är värt mödan att gå till domstol.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Tveka inte på att höra av dig med fler frågor.

Carl Trolle OlsonRådgivare