Konsumenttjänstlagen gäller inte vid köp av juridiska tjänster

Hej! Gäller konsumenttjänstlagen vid köp av juridisk hjälp, exempelvis upprättande av avtal?

Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Konsumenttjänstlagen är tillämplig på avtal om tjänster som näringsidkare utför åt konsumenter i fall då tjänsten avser:

- arbete på lösa saker, dock ej behandling av levande djur,

- arbete på fast egendom, på byggnader eller andra anläggningar på mark eller i vatten eller på andra fasta saker,

- förvaring av lösa saker, dock ej förvaring av levande djur.

Lagen gäller alltså inte vid köp av juridiska tjänster. Vid köp av juridiska tjänster gäller i stället avtalet mellan näringsidkaren och konsumenten och allmänna kontraktsrättsliga principer som bland annat återfinns i avtalslagen (lag (1915:218) om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område).

Vänligen,

Soroosh ParsaRådgivare