FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott23/05/2014

Konsekvenser vid rattfylleri

Hej jag blev stoppad av polisen dagen efter en grillfest, hade druckit 5-6 starköl till maten och drack den sista runt 23 tiden. Dagen efter skulle jag med en buss kl 5:30 och blev stannad kl 5. och blåste 0.24. Och körkortet blev taget. Jag har haft mitt körkort i 16 år utan anmärkning samt att jag är beroende av det pga mitt jobb. Vad kan jag vänta mig för straff? Jag hade aldrig satt mig i bilen om jag känt mig påverkad och är djupt ångerfull. Hur lång tid kan jag förvänta mig vara av med mitt kort? Kan jag förkorta tiden på något sätt? Böterna är jag beredd på att få vilket fall.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Gränsen för rattfylleri i Sverige går vid 0.2 promille. Du säger att du körde med 0.24 promille alkohol i blodet och körde alltså rattfull i lagens mening. Påföljden vid rattfylleri är böter eller fängelse i högst 6 månader.

Körkortet återkallas nästan alltid vid rattfylleri. I vissa fall kan dock en varning utfärdas istället. Detta KAN ske då alkoholhalten ligger under 0.3 promille. I ditt fall finns alltså möjlighet till varning istället för indraget körkort. Spärrtiden brukar vara 12 månader (upp till 24 månader vid exempelvis grovt rattfylleri eller återfall i rattfylleri). Vid spärrtidsbedömningen kan även viss hänsyn tas till personens behov av körkort.

Det finns även en möjlighet att ansöka om körkort med villkor om alkolås. Om du skulle få detta innebär det att du endast får köra din bil med ditt personliga alkolås i och du får endast köra i Sverige. Du får själv bekosta detta och det kostnaden brukar uppgå till 20 000-40 000 kr. Kostnaden brukar bero på villkorstidens längd. Utöver detta utdöms även böter och eventuellt fängelse.

Dessa är de olika utfallen men jag kan tyvärr inte svara på hur bedömningen kommer att bli i ditt fall.

Hälsningar,

Fredrik WigghRådgivare