FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott04/07/2017

Konsekvenser i Sverige vid fortkörning utomlands

Hej

Jag undrar om Brott mot hastigheten på Schweiz 75km/h mer

Jag bettalar bara brot eller kan jag förlorar min körkut i sverive

Lawline svarar

Hej, som jag förstår din fråga vill du veta om din fortkörning som du gjorde i Schweiz kan påverka ditt körkort i Sverige. Du undrar även om vad för sorts straff du kan få i Sverige. Detta ska jag försöka svara på. Om detta inte är vad du menar så kan du tala om det för mig under vår telefontid som vi kommer ha med varandra.

I Schweiz antar jag att du har överskridit en hastighetsbegränsning som varit 75 km/h alternativt att du överskridit en hastighetsbegränsning med 75 km/h.

Om du döms för trafikbrott utomlands så kan man dra körkortet i det landet. Körkortet ska då skickas till Transportstyrelsen i Sverige. Brottet och domen ska bifogas. Transportstyrelsen gör en bedömning om det ska återkallas.

Alltså, om Schweiz skickar domen till transportstyrelsen i Sverige så ska transportstyrelsen göra bedömningen om ditt körkort ska återkallas.

Jag föreslår att vi har en telefontid imorgon onsdag (5/7) klockan 13.30.

Återkom gärna om detta passar med dig via mail.

Med vänlig hälsning
Zinar Budak
zinar.budak@lawline.se

Zinar BudakRådgivare