FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott20/03/2016

Konsekvenser av grovt rattfylleri

Blev tagen för grovt rattfylleri med 1.87 promille, vad blir konsekvensen? Jag behöver verkligen mitt körkort pga både boplats och arbete.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Grovt rattfylleri regleras i 4 a § i lagen om straff för vissa trafikbrott. Där stadgas att den som döms för grovt rattfylleri ska dömas till fängelse i högst två år. Grovt rattfylleri är ett så kallat artbrott vilket betyder att ett kortare fängelsestraff är presumtionen. Med andra ord, om du blir dömd för grovt rattfylleri är risken relativt stor att du får ett kortare fängelsestraff.

Utöver det ovan nämnda kommer även körkortet att återkallas enligt 5 kap 3 § Körkortslagen och det finns också en liten risk för att bilen kan komma att förverkas enligt 7 § lagen om straff för vissa trafikbrott. Bilen förverkas dock endast om det behövs för att förebygga fortsatt brott mot lagen och förverkande inte är uppenbart oskäligt, därav är risken liten för att bilen kommer förverkas. En enskild bedömning görs för varje enskilt fall vilket gör det svårt för mig att ge ett konkret svar.

Jag hoppas att jag kunde bringa klarhet i frågan och om du har någon ytterligare fundering, kommentar eller synpunkt får du gärna lämna en kommentar i kommentarsfältet nedan.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare