FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott28/02/2019

Konsekvens av att köra med trimmad moped

Hej!

Jag undrar vad alla straff och påföljder blir av att köra en trimmad moped. Trimmet jag syftar på är endast urdragen plugg, detta innebär att allt på mopeden är original förutom att pluggen dvs strypningen är borttagen. Vad blir böterna om man blir stannad samt kommer det att påverka när jag får ta bilkörkort? Hur påverkar det mig om mitt lämp blir indraget under begränsad tid?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Böter för olovlig körning

Den som kör en trimmad moped gör sig i regel skyldig till olovlig körning (3 § trafikbrottslagen). Straffet för olovlig körning är böter, vilket i detta fall innebär dagsböter. Antalet dagsböter som döms ut kan vara mellan 30 och 150. Det går aldrig att på förhand säga exakt vilket straff en person kommer på, men i de fall jag hittar brukar det normala vara att få 30 dagsböter för att köra med en trimmad moped.

Indraget körkort och spärrtid

Det finns även en risk att den som kör en trimmad moped får sitt körkort återkallat. (5 kap. 3 § körkortslagen). Det finns även en risk att en så kallad spärrtid bestäms. Under en spärrtid kan en person inte få ett nytt körkort utfärdat. (3 kap. 9 § körkortslagen). Spärrtiden kan som kortast vara en månad och som längst tre år. Transportstyrelsen bestämmer längden på tiden utifrån det enskilda fallet. I de fall jag tittat på kan en vanlig spärrtid för olovlig körning vara sex månader, men tiden kan variera beroende på omständigheter i det enskilda fallet.

Sammanfattning

Konsekvensen av att köra en trimmad moped kan bli böter, återkallelse av körkort och en spärrtid på att ta nytt körkort. Exakt vad som är vanligt förekommande kan jag dock inte svara på. Vill du veta vad som brukar ske rekommenderar jag dig att istället höra av dig till transportstyrelsen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare