FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 31/10/2021

Könsdiskriminerad och kränkande särbehandlad ?

Hej,

Jag kontaktar er nu pga av att jag känner mig orättvist behandlad på mitt nuvarande jobb,

Det är som så att jag och min sambo har arbetat på samma arbetsplats i ca 4 år. Nu har han nyligen bytt jobb till en konkurrent och sitter just nu av sin uppsägningstid på 3 månader- dock sitter han i *arbetskarantän* och får inte arbeta men får ändå betalt. Denna karantän pga att han som sagt bytt arbete till en konkurrent.

Företaget jag arbetar på har gått ut med att alla kommer ha möjlighet att arbeta hemifrån ca 2 dagar i veckan. De har gått ut internt på möte i den grupp jag tillhör samt skickat ut mail om detta till hela organisationen. Nu när jag sedan meddelar att jag precis som alla andra vill arbeta hemifrån någon dag i nästa vecka får jag helt plötsligt återkoppling om att jag inte kommer få göra det eftersom min sambo gått till en konkurrent. Jag är alltså helt ensam om att inte få ha möjlighet att arbeta hemifrån på hela företaget på grund av min sambo. Jag tycker det är helt konstigt att jag ska behöva få ta negativa konsekvenser på grund av att min sambo valt att byta arbete. Jag känner mig både diskriminerad och särbehandlad.

Vill även påpeka att jag är gravid vilket jag gått ut med för flera veckor sedan för företaget. Men att jag ensam på företaget ska behöva sjukanmäla mig och inte ha möjlighet till distansarbete ibland är väl konstigt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågorna i ditt fall är huruvida du kan anses ha blivit diskriminerad och/eller kränkande särbehandlad.

Har diskriminering skett?

En arbetsgivare (AG) får inte diskriminera en arbetstagare (AT) (2 kap.1 § första stycket 1 DL). Med diskriminering avses t.ex att AG missgynnar AT genom att behandla denne sämre än vad AG behandlar, någon annan i jämförbar situation, om missgynnandet har samband med t.ex AT:s kön (1 kap. 4 § 1 DL).

I ditt fall kan det konstateras att du inte fått arbeta på distans trots att dina kollegor, vilka jag antar har samma eller i vart liknande arbetsuppgifter som dig, får göra göra det. Det innebär med andra ord att din AG har ansetts missgynnat dig i förhållande till dessa kollegor. Då en sådan situation är för handen presumeras det att AG diskriminerat dig (jfr 6 kap. 3 § DL) på grund av din kön.

För att AG ska fria sig från ansvar krävs det att vederbörande kan visa att anledningen till att du inte blivit erbjuden möjlighet att få arbeta på distans inte har något med din graviditet att göra. Med anledning av att jag inte vet vad AG påstår är skälet till att denne inte låter dig arbeta på distans blir det naturligtvis svårt för mig att bemöta denne. Exempel på vad som möjligtvis skulle kunna fria AG från ansvar är om denne kan visa att det blir alltför kostsamt att även tillåta dig att få arbeta på distans eller om att du är den som är mest personlig lämpad att arbeta på plats.

Har kränkande särbehandling skett?

Din AG ska vidta åtgärder för att motverka förhållanden i arbetsmiljön som kan ge upphov till kränkande särbehandling (13 § OSA). Kränkande särbehandling föreligger när det företas handlingar som riktas mot en AT på ett kränkande sätt som kan leda till att AT ställs utanför arbetsplatsens gemenskap (4 § OSA). Att AG tillåter de andra i gruppen arbeta på ett innebär att du blivit kränkande särbehandlad i och med att inte få arbeta på distans precis som dina andra kollegor (som har samma eller liknande arbetsuppgifter som dig) torde kunna anses som ett handlande som är kränkande och som innebär att du ställs utanför arbetsplatsens gemenskap.

Sammanfattning och handlingsplan

Vad gäller huruvida du kan anses ha blivit diskriminerad eller inte har jag brist på information om omständigheterna i det uppkomna fallet för att kunna göra en fullskalig bedömning. Visserligen anses du som regel ha blivit könsdiskriminerande men som nämnts om din AG kan visa att det inte har haft samband med ditt kön så anses diskriminering inte ha skett. Informationen som jag behöver för att kunna göra en mer fullskalig bedömning är vad AG påstår är skälet till att du inte får arbeta på distans. Därför rekommenderar jag dig att ställa en fråga på nytt där du eventuellt kan klargöra detta.

Beträffande frågan om kränkande särbehandling kan det konstateras att du blivit det; du är den enda bland dina kollegor (med samma eller likvärdiga arbetsuppgifter som dig) som inte får arbeta på distans. Vad jag rekommenderar dig att göra är därför att vända dig till en högre chef (än chefen som bestämt att du inte får arbeta på distans) och berättar om att du känt dig kränkande särbehandlad och att det påverkat din hälsa. I det fallet blir din chef tvungen att vidta åtgärder genom att t.ex låta dig också arbeta på distans eller inte låta de andra det.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare