Kompislån

Hej! Jag har lånat ut en viss summa till en vän och jag har inte fått tillbaka dem på över ett år. Vi skrev inget kontrakt eftersom jag litade på honom, men jag har en lång sms konversation där jag både skriver summan och att han lånat pengarna av mig, han nekar inte heller till skulden utan säger att jag ska få pengarna. Hur stor chans är det att jag får tillbaka pengarna om han väljer att bestrida betalningsföreläggande?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

Om din kompis ej betalar tillbaka och ett nytt slutdatum eller avbetalningsplan ej fungerar kan du ta hjälp av Kronofogden. Kronofogden tar 300 kronor för att få skulden fastställd och 600 kronor för hjälp med att driva in den.

Skulle din kompis bestrida fordringen kan Kronofogden inte meddela något utslag och informerar istället dig om att din kompis har bestridit kravet. Du kan då begära att målet lämnas vidare till domstol eller ta tillbaka ditt krav, helt eller delvis.

Domstolen kommer att pröva huruvida det föreligger en fordran eller ej. Det är svårt att säga hur stor dina chanser är. Men utförlig redogörelse om grunden för ditt krav och de aktuella omständigheterna och ev. skriftlig bevis som du kan åberopa skulle öka dina chanser.

Observera att om målet går vidare till domstol får normalt den som förlorar målet betala motpartens och sina egna rättegångskostnader.

Med vänlig hälsning,

Farhad NiroumandRådgivare