Kompisen är skyldig mig pengar, vad kan jag göra?

Hej! Det är så att jag har sålt en rätt dyr väska till min "bästavän" i september. Hon kunde inte betala hela summan direkt men eftersom det var min "bästavän" gick jag med på en delbetalning och hon kunde ta det i sin takt. Det mesta var ett muntligt avtal men hon sa att hon kan swisha 500kr i månaden. Hon fick då väskan i slutet på sept och nu är det januari. Hon har swishat mig 2ggr sen dess för väskan och var tvungen att påminna henne båda ggrna. Men nu har hon brutit kontakten med mig och då bad jag henne resten av summan men det vägrar hon och jag har även erbjudit att ge tillbaka 1000kr som hon swishat oh jag får tillbaka väskan men får inget svar och hon har blockat mig. Det enda jag har som bevis är vittne att personen har hört mig prata i telefon med min vän om summan samt hur hon ska betala och konversation där hon skriver att hon ska börja betala mig i okt men inte gjort det. Harsagt att hon kan ta det i sin takt men har ju slutat med att hon ej swishar alls. Har även bråkat tidigare om att

Hon ska betala summan eller ge tillbaka väskan. Vill såfall ta detta till kronis då jag har försökt att nå henne utan resultat. Vill helst ha tillbaka väskan. Har jag nån chans i detta?

Lawline svarar

Hej!

När ni ingått avtalet har ni åtagit er förpliktelser, du åtog dig att lämna över väskan och din bästavän att betala för väskan. I och med att avtalet är muntligt förekommer en del bevissvårigheter i fråga om vad du och din bästa vän faktiskt har avtalat om. Exempelvis är det svårt att avgöra vilket pris ni avtalat om m.m.

Precis som du nämner kan du vända till kronofogden och ansöka om ett betalningsföreläggande. Betalningsförelägganden kan användas för de flesta skulderna vid köp av varor, tjänster och lån av pengar mellan privatpersoner och företag.

Du ansöker genom att fylla i blanketten "Ansökan om betalningsföreläggande" eller på mina sidor på kronofogdens hemsida. För att göra en ansökan måste kravet avse pengar, alltså den uteblivna betalningen, du kan således inte kräva tillbaka väskan. Vid ansökan ska dessutom sista datum för betalningen ha passerat, alltså ska datumet för den sista delbetalningen passerat.

Var noga med att i ansökan specificera ditt krav, ange personuppgifter samt underteckna ansökan.

För ansökan tillkommer en kostnad om 300 kr, vilken i vissa fall kan ersättas.

Du kan läsa mer om betalningsföreläggande, processen för ansökan samt processen i övrigt på kronofogdens hemsida som jag länkar här nedan.

https://kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html

Marija StevanovicRådgivare