Kompisar som bor ihop - sambor?

Hej!

Vad händer om en kompis, som inte har något stadigvarande boende just nu, folkbokför sig på min adress (jag bor i en bostadsrättslägenhet som jag står som ägare till) av praktiska skäl? Faller detta då under sambolagen, dvs att han då automatiskt äger halva mitt hem och bohag?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Nej, detta faller inte under sambolagen då ni som kompisar inte är sambor i juridisk mening enl. 1§ Sambolagen (2003:376). För att vara sambor ska man stadigvarande bo tillsammans i ett parförhållande och ha gemensamt hushåll. Då ni inte lever i ett parförhållande kan Sambolagen inte tillämpas.

Hoppas du fick svar på din fråga! Om inte är du varmt välkommen att återkomma.

Med vänlig hälsning

Felicia LundgrenRådgivare