Kompis missbrukat kreditkort, hur få tillbaka pengarna?

Hej!

Min kompis lånade mitt kreditkort den 6 juli för att hon skulle köpa en utlandsresa för 3000kr. Hon åkte istället till Göteborg och shoppade bort pengarna på kläder, restauranger och taxi m.m. Hon handlade över min kreditgräns som ligger på 10.000 kr. Då jag redan hade handlat för ca 900 kr på kortet så använde hon 9500kr. Jag var utomlands denna period. Hon lovade att betala tillbaka mig direkt men pengarna har fortfarande inte kommit. Jag har polisanmält detta och dem ansåg detta som olovligt förfogande och dem sa att jag skulle prata med er och att jag kunde få en gratis timme.

Så min fråga är: Hur ska jag göra för att få tillbaka pengarna? Kan jag gå till kronofogden eller vad ska man göra? Vi har båda skrivit på ett kontrakt där hon erkänner allt detta. Fakturan på 9500kr exkl ränta, denna är fortfarande inte betald. Om jag lånar pengar av mina föräldrar till fakturan, bli det då svårare att få tillbaka pengarna av min kompis?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Precis som polisen upplyst dig om kan det som hänt falla under olovligt förforgande (se Brottsbalken 10 kap 4 §). Det är ett brott som kan ge upp till två års fängelse.

I ditt fall har vännen som jag förstår det skriftligt erkänt att hon olovligen gjort av med 9500 kr av dina pengar genom att använda ditt kreditkort, och medgett att hon därför är skyldig dig 9500 kr? Om så är fallet finns en fastställd skuld och du kan ta hjälp av Kronofogdemyndigheten (KFM) för att få henne att betala. Ta kontakt med KFM så hjälper de dig. Den extrakostnad (ca 600 kr) som detta medför har du rätt att kräva henne på.

Det påverkar inte din rätt i något fall om du betalar räkningen, tvärtom är det viktigt att du betalar räkningen så att du inte drabbas av betalningspåminnelser eller själv hamnar hos KFM! Så kan du betala fakturan genom att låna pengar av dina föräldrar så länge så rekommenderar jag att du gör det. Alt är att du pratar med kreditföretaget om att skjuta upp betalningen och att ränta inte ska löpa. Men det enklaste är att betala fakturan om du kan och det påverkar inte din rätt eller dina möjligheter negativt.

Börja med att tala med din vän, och be henne att betala. Skicka gärna ett skriftligt krav på betalning. Förklara gärna (hota inte!) att du hellre vill lösa det hela utan KFM eller polisen, och ge henne en chans att betala självmant. Gör hon inte det kan du gå vidare endera med en polisanmälan och överlåta till åklagaren om att bestämma om det ska väckas åtal och bli rättegång, eller genom att civilrättsligt driva in skulden via KFM.

Jag hoppas din situation löser sig och att du snart får tillbaka dina pengar!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare