Kompensation till sambo

Rättvis ersättning till sambo som lägger hela kontantinsatsen vid husköp

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar vad som gäller för att kompensera sambo som erlägger hela kontantinsats. Jag kommer vända mig till sambolagen för att besvara denna fråga.

Vem är sambo- Med ett sambopar menas två personer som bor stadigvarande tillsammans i ett par i ett gemensamt hushåll, 1 § Sambolagen. Ett samboförhållande upphör genom giftermål, att samborna flyttar isär eller en sambo dör, 2 § Sambolagen. 8 § Sambolagen säger att dagen man beräknar boet utgår från den dagen samboförhållandet upphörde.

Vad utgår man ifrån- Utgångspunkten i 3 § Sambolagen är att samboegendom är bostaden som införskaffats för gemensamt bruk och bohag (möbler etc.) Detta innebär att pengar inte kommer ingå i en bodelning. Huvudprincipen är att man delar bohag och bostad 50/50, av det som man delar på, 14 § Sambolagen. Bohag, möbler, utrustning, inredning m.m enligt 6 § ska ingå och bostad enligt 5 § sambolag ska ingå, vilket är hyresrätt, bostadsrätt eller hus exempelvis som de båda stadigvarande bor i.

Samboavtal - Enligt 9 § sambolagen så kan ett sambopar avtala om vad som ska ingå vid en potentiell bodelning, vilket gör att egendom som är bohag kan undantas eller inte är bohag läggas till.

Gåva - man har rätt enligt gåvolagen 2 § att ge varandra gåvor skattefritt i vilken mån man vill. Detta innebär att som kompensation kan du ge en andel av din del av bostaden till sambon, eller annan gåva av stort värde till sambo.

Vad innebär detta för dig - Detta innebär för dig att lättast är att skriva ett samboavtal där ni kompenserar varandra vid en separation, där sambon har rätt till större del av bostaden osv. Alternativt upprättar ni ett gåvobrev där du skänker en del av din del i bostaden som gåva till sambo som kompensation, eller att du överlåter något annat av värde som kompensation.

Hoppas att detta var svar på din fråga!

Oscar RudénRådgivare