Kommunens möjligheter till marknadsföring av enskilda företag
Hej,
Är det okej för en kommun att lyfta fram enskilda företag i en turistbroschyr i syfte att marknadsföra kommunen som helhet? Motivationen skulle vara att man vill visa upp det "bästa och mest attraktiva som finns på orten för att locka hit besökare.
Med vänlig hälsning
Johan
Lawline svarar
Hej!
Vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Kommunens agerande emot privata företag inom sitt kompetenesområde är en mycket omdiskuterad fråga. Enligt kommunallagens 2 kapitel 1§ ska kommunen sköta såna angelägenhet som är av intresse för komunmedlemmarna. Denna befogenhet kan vara ganska långtgående, med hänvisning till allmänt intresset, men det finns vissa inskränkningar i kommunens möjligheter.
Det nyssnämnda kapitlets 8§ är högst central i frågan, då den behandlar näringslivet i kommunen. Kommuners stöd till privata bolag är enligt huvudregeln inte okej. Detta gäller såväl ekonomiska stöd som andra åtgärder för att hjälpa bolaget. En huvudregel kommer naturligtvis med undantag, som i detta fallet säger att stöd får dock ges till en näringsidkare om det finns särskilda skäl. Normakt brukar man säga att avvikande från huvudregeln kan ske om det är till fördel för kommunmedlemmarna. Ett utmärkt och känt exempel från ett äldre rättsfall angående ekonomiskt stöd från kommunen framför att kommunen i fråga fick använda sig av undantaget för att stöda områdets enda bensinstation som hade problem med att gå runt.
Marknadsföring av enskilda näringsidkare kan därmed vara befogat i vissa fall. Det är dock värt att nämna likabehandlingsprincipen i 2 kapitlet 2§. Det kan tänkas att det vore att bryta mot likabehandlingen av medlemmarna att behandla företagen olika. Man har därmed satt upp principen om att kommunens prestationer till enskilda näringsidkare ska stå i rimlig proportion till nyttan. Just kommunens möjlighet till marknadsföring är diskuteras i RÅ 1993 ref 35. Kommunen har i det nämnda rättsfallet marknadsfört och bidragit ekonomiskt för att stödja en golfturnering hos en av de belägna golfklubbarna i området. En central sakfråga, överlag såväl som i rättsfallet, är proptionalitetsbedömningen. Är effekten av kommunens handlande proportionelig så är åtgärder ofta okej.
Så sammanfattningsvis kan man säga att marknadsförings av enskilda näringsidkare kan vara tillåtet om den eftersträvande effekten är av allmänintresse för kommunen och dennes medlemmar. Det torde med det sagt inte vara lagstridigt att marknadsföra enskilda näringsidkare i en turistbroshyr eller liknande.
Hoppas att du fick svar på din fråga. Om inte så får du gärna lämna en kommentar nedan så ska jag försöka utveckla eller förtydliga. Tack!
Mvh,