Kommunen utför arbete på privat mark (u-område).

U område Fastighetsrätt

Kommunen har ställt fråga till oss hur vi ställer oss till projektering för vatten och avlopp på vår tomt, ett sk u område. Projekteringen gäller i första hand ett nytt närliggande husområde. Vi har svarat negativt och med en fråga hur vi skall kompenseras och fått till svar att de skall undersöka saken. Nu har kommunen grävt ner ledningarna utan att de återkommit med svar som lovat. De har inte kontaktat oss innan arbetet påbörjades. De har inte tecknat ett avtal med oss. Vidare har all matjord tagits bort.

Är vi rättslösa?

Vad kan vi kräva i kompensation av kommunen?

Vilket stöd i lagrummet har kommunen för det här agerandet?

Måsta vi stämma kommunen och i så fall vilken rubricering?

Lawline svarar

Är vi rättslösa?

Nej.

Vilket stöd i lagrummet har kommunen för det här agerandet?

Eftersom det är fråga om ett intrång i er äganderätt, måste kommunen i första hand söka en överenskommelse med er. I och med att kommunen har gjort ett intrång utan ert tillstånd utför kommunen i princip arbete på er mark med tvång (följer av er äganderätt).

Om det är fråga om en s.k. gemenskapsanläggning som kommunen installerar för grannområdet, får mark tas i anspråk under arbetets gång om det inte orsakar synnerligt men för fastighetsägaren (12 § anläggningslagen). Med synnerligt men menas ett intrång som är höggradigt. Det har inte preciserats närmare. Lantmäteriet är den myndighet som godkänner arbetet, men kommunen ska även söka överenskommelse med fastighetsägare.

Är det fråga om en vatten- och avloppsledning som inte är avsett för grannområdet, men som ändå måste dras vid er fastighet, gäller ledningsrättslagen istället. Samma bedömning görs enligt den lagen som enligt anläggningslagen (12 § ledningsrättslagen).

Är det fråga om annan åtgärd än dessa, gäller enligt huvudregeln att ert samtycke krävs. Beroende på exakt vilka åtgärder kommunen vidtar, kan den i vissa fall ha stöd för att utföra arbetet med tvång (4 kap. 1 § expropriationslagen).

Vad kan vi kräva i kompensation av kommunen?

En överenskommelse mellan er och kommunen kan utmynna i ekonomisk ersättning för olägenheten, men också för eventuell värdeminskning om fastighetens värde minskar.

Vid överenskommelse mellan er med stöd i anläggnings- eller ledningsrättslagen kan ni komma överens med kommunen om viss ersättning, men kommunen kan besluta att utbetala en viss schablonersättning.

Om mark permanent tas i anspråk med tvång har ni rätt till ersättning för minskningen av fastighetens marknadsvärde. Detta förutsätter alltså att marknadsvärdet på er fastighet minskar.

Angående matjorden får ni beräkna ersättningen utefter matjordens värde vid tidpunkten för grävningen.

Förvänta er inte höga belopp i det fall mark inte permanent tas i anspråk. Är det endast en fråga om olägenhet är kommunen troligtvis inte villig att betala mer än ett par eller flera tiotusentals kr.

Måsta vi stämma kommunen och i så fall vilken rubricering?

Ja, om ni inte kan komma överens med kommunen. Rubricering kan vara "ersättning på grund av användning av privat mark" eller "ersättning enligt anläggnings-/ledningsrättslagen". Det spelar mindre roll eftersom domstolen kommer sätta egen rubricering på målet.

Vi hjälper er gärna ta kontakt med kommunen och förhandla fram en summa åt er eller, om det blir aktuellt, inleda domstolsförfarande. Hör av dig så kan vi prata om uppdrag och pris, soroosh.parsa@lawline.se

/Soroosh Parsa

Soroosh ParsaRådgivare