Kommun bogsera bort och beslagta fordon

Undrar vilken rätt en kommun har att helt utan vidare bogsera bort en felparkerad bil, utan att först meddela ägaren om detta faktum, och vilken rätt har de att vägra lämna ut bilen innan parkeringsboten är betald? Har en kommun verkligen rät att på egen hand agera kronofogde genom att i princip beslagta och behålla en bil, ända tills dess att de utfärdade böterna har blivit inbetalda. Vad säger lagen om detta nyuppkomna fenomen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I det följande kommer en översikt om vad lagen säger om detta fenomen.

Kommun bogserar bort en felparkerad bil utan att först meddela ägaren
En kommun får bogsera bort eller flytta ett fordon i vissa fall enligt lagen om flyttning av fordon i vissa fall och enligt förordningen till motsvarande lag. Enligt 2 § i lagen får kommunen flytta fordon i särskilt angivna fall, när det behövs för ordningen och säkerheten i trafiken eller av naturvårdsskäl. I 2 § 2 och 3 stycket utvecklas när flyttning får ske. I förordningen anges flera fall då flyttning får ske (2 §), t.ex. när fordonet är uppställt på en sådan plats eller på ett sådant sätt att fara uppstår eller trafiken onödigtvis hindras eller störs.

Enligt 4 § i förordningen kan flyttning verkställas omedelbart om det behövs med hänsyn till ändamålet med flyttningen. I andra fall ska ett skriftligt meddelande fästas på fordonet (se 4 § 2 stycket).

Kommun vägrar lämna ut bilden innan parkeringsbot är betald
Denna fråga regleras i lagen om rätt att ta fordon i anspråk för fordringar på vissa skatter och avgifter. Lagen gäller bl.a. för en kommun som har fordringar på avgift enligt lagen om felparkeringsavgift (1 § 1 punkten). Lagen innebär att felparkerade fordon, vars registrerade ägare har sådana obetalade och förfallna skulder uppgående till visst belopp, får flyttas och att fordonet inte behöver återlämnas till ägaren förrän alla dessa skulder och kostnader i samband med flytten är betalade. I 2 § uppräknas när Kronofogdemyndigheten får besluta att ta i anspråk det fordon som skatten eller avgiften avser för betalning av gäldenärens skuld.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Amanda BlombergRådgivare