Kommer vårt barn att få svenskt medborgarskap när det föds?

Hej!

Jag är en svensk medborgare och min fru är en libanesisk medborgare. Hon är gravid om min fru föddes i Libanon. kommer barnet svenskt medborgarskap?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar om ert barn kommer att få svenskt medborgarskap när det föds.

Utifrån vad du har skrivit utgår jag från att du är svensk medborgare och att din fru är libanesisk medborgare. Jag utgår också från att du är förälder till barnet som din fru bär.

Jag kommer att hänvisa till lagen om svenskt medborgarskap (medborgarskapslagen) i mitt svar.

Ert barn kommer att få svenskt medborgarskap

Alla barn som är födda efter den 1 april 2015 får automatiskt svenskt medborgarskap om de har en förälder som är svensk medborgare.

Svaret på din fråga är därför ja – ert barn kommer att få svenskt medborgarskap, eftersom du är svensk medborgare (2 § första punkten medborgarskapslagen).

Ditt svenska medborgarskap gör alltså att även ditt barn kommer att få svenskt medborgarskap.

Det spelar inte någon roll var i världen som barnet föds

Det spelar ingen roll att barnets mamma är libanesisk medborgare.

Det spelar inte heller någon roll var i världen som ert barn föds – barnet kommer att bli en svensk medborgare oavsett om det föds i Sverige eller utomlands.

Sammanfattning

Ert barn kommer att få svenskt medborgarskap när det föds, eftersom du är barnets förälder och svensk medborgare.

När ert barn har fötts finns det flera saker som ni behöver tänka på – till exempel behöver ni ansöka om barnets namn hos Skatteverket. Du kan läsa mer om det på Skatteverkets hemsida. På Migrationsverkets hemsida står det också lite om det automatiska medborgarskapet som ert barn kommer att få.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Om du har fler funderingar så får du gärna skicka in en ny fråga till oss.

Med vänliga hälsningar,

Johanna PerssonRådgivare