Kommer syskonbarn ärva av farbrodern?

Min far har precis avlidit o min fråga är: Min farbror äger en gård har inga egna barn. De var 5 syskon, min far (mig o min bror) och en faster (två barn). Nu är min farbror den enda i livet av syskonen. Kan han testamentera bort all egendom eller blir vi 4 syskonbarn bröstarvingar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Jag tolkar frågan som att du vill veta arvsordning utifrån din farbror. Det vill säga vilka som ärver när han dör. Men även om han har rätten att testamentera bort all sin egendom. Jag utgår även från att han inte hade några egna barn. Samt att det inte finns några andra arvsberättigade enligt den legala arvsordningen vid liv bortsett från ni 4 syskonbarn.

Vilka som har rätt att arv och hur arvsordningen ser ut regleras i Ärvdabalken (ÄB).

Bröstarvingar är bara barn, barnbarn, barnbarn och så vidare till den avlidna (2 kap. 1 § ÄB). Det vill säga avkomlingar till den avlidna. Det innebär att du och dina syskon inte är bröstarvingar till din farbror.

Men eftersom ni är syskonbarn föreligger det en möjlighet för er att ärva efter eran farbror utifrån den legala arvsordningen. I den legala arvsordningen förekommer 3 arvsklasser. Bröstarvingar och avkomlingar till bröstarvingarna stadgas i första arvsklassen (2 kap. 1 § ÄB).

Eftersom det inte, utifrån frågan, finna några arvingar i första arvsklassen kommer arvet fördelas enligt den andra arvsklassen. I den andra arvsklassen ärver först föräldrar till den avlidna. Jag antar här att din fars och din farbrors föräldrar inte är vid livet. Om föräldrarna skulle vara vid liv ärver de din farbror. (2 kap. 2 § ÄB).

Vilket innebär att syskon till den avlidna kommer att ärva. Syskonen till din farbror kommer då ärva. Men eftersom alla syskon redan har avlidit kommer barnen till syskonen (då barnets förälder) att ärva den delen som syskonet skulle ha ärvt (2 kap. 2 § ÄB). Eftersom det bara är du, din bror och dina fasters två barn som är syskonbarn till din farbror kommer ni då dela lika på arvet efter honom. På grund av att inga andra syskon till din farbror är vid liv och ni är de enda syskonbarnen han har (2 kap. 2 § ÄB).

Du, din bror och din fasters två barn kommer därför att dela lika på arvet av din farbror.

Dock har ni ingen garanterad arvsrätt eftersom ni inte är bröstarvingar. Din farbror kan välja att testamentera bort hela sin egendom till någon annan. Vilket innebär att om det föreligger ett testamente kommer arvet att fördelas i enlighet med det. Om ni då inte omnämns i testamentet kommer ni inte heller ärva eran farbror. Testamentet går före den legala arvsordningen (9 kap. till 13 kap. ÄB).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Sofia WedinRådgivare