FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott02/09/2019

Kommer mitt körkort dras in helt och hållet eller med spärrtid då jag åkte dit för fortkörning?

Hejsan blev idag av med mitt körkort körde 153.3 på 120 väg och på bot skrev dom uppmätt med genomsnitt hastighetsmätare och i kryssat ruta 2a får jag spärr tid eller får ej tillbax?

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna som rör återkallande av körkort finns i körkortslagen (KKL). Nedan kommer jag att redogöra för vad som kommer att hända nu. Därefter kommer jag att redogöra för huruvida ditt körkort kommer att bli spärrat eller helt indraget.

Vad händer nu?

Första steget är att polisen kommer att skicka vidare sitt beslut angående omhändertagandet av ditt körkort till Transportstyrelsen. De kommer i sin tur ta ett slutgiltigt beslut kring om körkortet kommer att återkallas eller ej, KKL 7 kap 2 §. Eftersom att du körde så pass mycket över den givna hastighetsgränsen är det troligt att ditt körkort kommer att återkallas, KKL 5 kap 3 §. När beslutet om återkallandet har tagits ska dessutom en spärrtid bestämmas. Spärrtiden kan sträcka sig från 1 månad till 36 månader beroende på hur allvarlig Transportstyrelsen tycker att din överträdelse är, hur stort behov du har av körkort samt om du tidigare har begått trafikförseelser, KKL 5 kap 6 §.

Spärrtid eller ej?

I regel så är det just en spärrtid som gäller, särskilt vid hastighetsöverträdelser. Transportstyrelsen tar enbart beslut om att återkalla körkort helt och hållet om föraren har en sjukdom eller dylikt som hindrar henom från att köra bil på ett säkert sätt eller om körkortet är utfärdat på felaktiga grunder, KKL 5 kap 3 §.

Sammanfattningsvis kommer ditt körkort med all sannolikhet att återkallas med en spärrtid som kan vara från 1 månad till 36 månader. Du kan läsa mer om Transportstyrelsens utredning och spärrtider på Transportstyrelsens hemsida.

Jag hoppas att du har fått din fråga besvarad!

Vänliga hälsningar,

Amanda KinnanderRådgivare