FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott31/03/2022

Kommer mitt körkort att bli indraget på grund av fortkörning under prövotid?

Hej! Jag har kört för fort under min prövotid. de två första gångerna körde jag mycket för fort, typ 2-3 km/h tills 30km/h över tillåten hastighet. Har efter det kört mycket lagligt men råkade en gång nu bli tagen i kamera i 88km/h på 80 väg. Polisen vill ge mig 1500kr i böter. Men Kommer mitt körkort bli indraget? Detta hände i november och nu är min prövotid slut.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar bestämmelserna i körkortslagen (KörkL).

Återkallat körkort vid fortkörning

Ditt körkort kan återkallas om du har överträtt en hastighet och det kan inte anses som ringa (5 kap. 3 § 4p. KörkL). Vad som anses för ringa hastighetsöverträdelse bestäms genom praxis och står inte uttryckligen i lagtexten (prop. 1992/93:189 s. 3-4). Det kan inte anses som ringa om du har kört 30km/h fortare än den tillåtna hastighetsbegränsningen 50km/h eller högre. Enligt praxis räknas det som ringa om du kör mellan 1-24km/h fortare än den tillåtna hastighetsgränsen på en 40km/h väg eller högre.

Det bedöms dock från fall till fall, eftersom det kan vara andra omständigheter som vägs in i bedömningen, till exempel hur trafikförhållanden var när du överträdde hastigheten. Det kan även tas till hänsyn om du har visat på oförmåga eller ovilja att rätta dig efter trafikregler genom att ha begått upprepade trafikbrott (5 kap. 3 § 3p. KörkL).

Du kan även få en varning istället för återkallelse av körkort om det av särskilda skäl kan anses vara tillräcklig som åtgärd (5 kap. 9 § KörkL).

Prövotid

Prövotid innebär inte att du kommer att bedömas hårdare bara för att du är under prövotid, utan det betyder enbart att du måste göra om körprovet på nytt om du skulle få ditt körkort återkallat innan du får ett nytt körkort utfärdat. De som inte har prövotid kan få ett nytt körkort tillverkad efter återkallelse utan att behöva göra om körprovet.

Sammanfattningsvis

Det ska anses som ringa enligt praxis, eftersom du har kört 8km/h fortare än den tillåtna hastighetsbegränsningen 80km/h. I ditt fall har du dock visat på upprepade trafikbrott, vilket kan tyda på att du inte vill eller inte har förmågan att rätta dig efter trafikregler. Jag kan inte med säkerhet säga om du kommer att kunna behålla ditt körkort eller inte, eftersom i slutändan beror det på vilka omständigheter som Transportstyrelsen väljer att väga in och hur de avgör.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Du är mer än välkommen att höra av dig om du har fler funderingar!

Med vänliga hälsningar,

Nina MaiRådgivare