Kommer mitt körkort återkallas om jag kört bil med narkotika i blodet?

Körde mln bil av vägen och upp på en refug. Hade ca 4 amfetamin på mig och ca 25 iktrovil tabletter. Samma droger fans även i min kropp. Polis kom till plats och hittade drogerna jag gömt undan. Vid husrannsakan hittades en mindre mängd cannabis och gamla steroider (köpta för ca 5år sen) och 20g hasch.

Antar att jag kommer dömmas till böter och villkorligt. Men. Vad händer med mitt körkort. Det blev indraget på plats.

Ringe vården idag för att börja med oanmälda urinprov. Även bokat tid hos psykoterapeut. För att på visa att jag inte missbrukar.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett körkortsingripande på grund av en någon typ av förseelse kan ske på olika sätt. Det kan vara genom återkallelse av körkortet, genom varning eller genom att körkortsinnehavet förenas med villkor om alkolås (5 kap. 1 § körkortslagen).

Det finns ett antal olika grunder för att ett körkort ska återkallas. Detta ska ske om körkortsinnehavaren gjort sig skyldig till rattfylleri eller grovt rattfylleri enligt lagen om straff för vissa trafikbrott (5 kap. 3 § körkortslagen). Att köra bil efter att ha intagit narkotika som avses i 8 § narkotikastrafflagen i så stor mängd att det under eller efter färdens finns kvar något narkotiskt ämne i blodet innebär att man gjort sig skyldig till rattfylleri (4 § trafikbrottslagen). Eftersom du skriver att samma droger fanns i din kropp antar jag att det är så att det fanns narkotiskt ämne kvar i blodet vid en provtagning efter färden vilket innebär att du risker att dömas för rattfylleri. Om man döms för rattfyller innebär det att körkort ska återkallas. Vid en körkortsåterkallelse bestäms det en tid inom vilket du inte kommer få ett nytt körkort, detta kallas spärrtid. Denna är som lägst en månad och som högst tre år.

Om du döms för rattfylleri kommer alltså ditt körkort att återkallas.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Hanna RappmannRådgivare