Kommer min makes arv påverka mina tillgångar när han går bort?

Hej.Vi har skrivit ett testamente, att vi ärver varandra, vi är gifta. Båda har barn sedan innan. Inga gemensamma barn. Vi förstår att barn ska få sitt laglott. Jag har 700 000 kr sparade, maken 500 000, hur ska hans barn ärva?250 000kr?

Eller tas från mina sparade pengar med i räkningen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

Bestämmelserna om testamenten och arvsrätt regleras i ärvdabalken (ÄB).

Det är endast bröstarvingar, alltså barn till den avlidne, ur den första arvsklassen som har legal rätt att kräva sin s.k. laglott, oavsett testamente, se 7 kap. 3 § ÄB. Det innebär att de som har legal rätt till arv är barn till den avlidne. Att ni i sin tur är gifta påverkar inte era enskilda barns legala arvsrätt.

Då ni är gifta är huvudregeln att arvet från den först avlidne maken gå till den efterlevande maken enligt 3 kap. 1 § ÄB. Det innebär att den andra maken får fri förfoganderätt över arvet och i stort sätt kan göra vad hen vill med egendomen, förutom att testamentera vidare den eller genom gåva väsentligt minska den, se 3 kap. 2-3 § ÄB. När den efterlevande maken sedan går bort får barnen ut en kvotdel av arvet i form av efterarv.

I ert fall finns det dock ett undantag gällande särkullbarn, det vill säga barn som inte är makarnas gemensamma. Särkullbarn får som huvudregel sin andel direkt, se 3 kap. 1 § ÄB. Det innebär att om någon av er dör skall arvet som huvudregel gå i sin helhet till era egna barn.

Det innebär kort sagt att dina barn kommer att ärva 350 000 kr då det är deras laglott samtidigt som din makes barn kommer att ärva 250 000 kr. Din och din makes relation till varandra är inte av relevans för era barns arv.

Jag hoppas att detta gav dig svar på dina frågor, tveka inte på att höra av dig igen om något dyker upp eller är oklart.

Vänligen

Elmer Mårtensson WallhultRådgivare