Kommer min husvagn ingå i sambodelningen vid en eventuell separation?

Hej!

Jag lever i ett samboförhållande och har tänkt köpa mig en husvagn. Vi kommer använda den tillsammans men jag kommer stå som ägare och ensam låntagare för köpet. Behöver man skriva något avtal för ett sådant köp, vid en eventuell separation vill jag inte att det blir några oklarheter om att jag är ägaren.

Har tidigare varit gift utan något äktenskapsförord vilket blev en kostsam historia.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du har för avsikt att köpa en husvagn och därför undrar om du och din sambo behöver skriva någon form av avtal för att försäkra att denna (husvagnen) inte ska delas lika vid en eventuell separation.

Vid frågor om samboförhållanden blir sambolagen (SamboL) tillämplig.

Kommer husvagnen ingå i sambodelningen vid en eventuell separation?

Vid en eventuell separation ska samborna som utgångspunkt dela lika på samboegendomen (8 § SamboL, 14 § SamboL). Samboegendomen utgörs av sambornas gemensamma bostad och bohag (3 § SamboL). Med sambors gemensamma bohag avses möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre som är avsett för det gemensamma hemmet (6 § SamboL). En husvagn utgör varken en möbel, en hushållsmaskin eller något annat inre lösöre och är inte heller att se som samboegendom. Husvagnen kommer därför inte att ingå i bodelningen vid en eventuell separation.

Kommer din sambo ha dold samäganderätt i husvagnen?

Även om husvagnen inte kommer ingå i en eventuell sambodelning kan din sambo emellertid ha s.k. dold samäganderätt i den (husvagnen). Principen om dold samäganderätt har utvecklats genom avgöranden från framför allt Högsta domstolen (Se exempelvis NJA 1985 s. 97, NJA 2008 s. 826 och NJA 2013 s. 242) och regleras alltså inte i någon specifik lag. Om dold samäganderätt anses föreligga äger lagen (1904:48 s.1) om samäganderätt dock tillämpning.

Principen om dold samäganderätt innebär att samborna äger egendomen i fråga gemensamt, även om enbart en av samborna har ombesörjt förvärvet av den (egendomen). För att dold samäganderätt ska föreligga krävs dock att samborna har varit överens om att de båda ska vara ägare till egendomen. Denna överenskommelse behöver dock inte vara uttrycklig, utan samäganderätt presumeras i stället föreligga, om:

1. egendomen har köpts i den ena sambons namn, men för (båda) sambornas gemensamma användning, och

2. den andra sambon har bidragit ekonomisk till förvärvet av egendomen.

Som jag tolkar din fråga kommer husvagnen förvisso köpas för att ni (du och din sambo) ska kunna använda den gemensamt, men att du kommer stå som ensam låntagare och att din sambo inte heller kommer bidra ekonomiskt till förvärvet på något annat sätt. Detta innebär att du och din sambo inte kan presumeras ha varit överens om husvagnen ska ägas av er båda och din sambo kommer därför inte att ha dold samäganderätt i den.

Slutsats

Min bedömning är alltså att husvagnen inte kommer att ingå i bodelningen vid en eventuell separation samt att din sambo sannolikt inte heller kommer att ha dold samäganderätt i den. För att vara helt säkra på att husvagnen inte kommer att delas lika vid en eventuell separation kan du och din sambo dock upprätta ett samboavtal (9 § första stycket SamboL). Om ni behöver hjälp att upprätta ett samboavtal där allt går rätt till juridiskt kan ni göra det här. Det kan även vara klokt att i avtal förtydliga att du och din sambo är överens om att dold samäganderätt inte ska föreligga.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare!

Om du behöver ytterligare hjälp rekommenderar jag att du bokar tid hos en av våra jurister. Du kan enkelt boka en tid här.

Hoppas att mitt svar är till hjälp och tveka inte att höra av dig igen om du har några fler frågor!

Vänligen,

Casper ErikssonRådgivare